Kernprocessen in workforce management
Workforce management draait om vier kernprocessen. Wij zetten ze je voor je op een rij en lichten ze toe.
-
- Forecasting – hoeveel werk komt er binnen?
Het eerste kernproces is forecasting, voorspellen. Het wil zeggen dat je toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen probeert te duiden. Je gebruikt data uit het verleden, gecombineerd met informatie over ontwikkelingen en trends. Op basis van die gegevens bepaal je de benodigde capaciteit.
- Forecasting – hoeveel werk komt er binnen?
-
- Capaciteitsmanagement – hoeveel mensen heb ik nodig?
Het tweede kernproces is het capaciteitsmanagement. Je kijkt concreet naar het aantal fte’s en flexibele krachten die nodig zijn om al het werk binnen de gestelde doelen af te krijgen. Concreet, je koppelt je workloads dus aan concrete workforce. Je houdt hierbij ook rekening met zaken als werkoverleg, ziekte/verlof en projecten.
- Capaciteitsmanagement – hoeveel mensen heb ik nodig?
-
- Roostering – hoe kom je tot een goede planning?
Uit het capaciteitsmanagement volgt het derde kernproces: roostering. Dit komt direct voort uit capaciteitsmanagement. Het doel is glashelder: de juiste mensen op de juiste plekken krijgen. Je vertaalt het aantal benodigde medewerkers dus direct naar de ingeroosterde activiteiten per medewerker. Het goed inroosteren van medewerkers draagt bij aan de efficiency en medewerkerstevredenheid.
- Roostering – hoe kom je tot een goede planning?
-
- Traffic management – wat wijkt er af van het voorspelde?
Traffic management is ten slotte het vierde kernproces. Hier draait het om het afstemmen van vraag en aanbod. Het is van belang om de huidige situatie te monitoren en de personeelsplanning bij te stellen waar nodig.
- Traffic management – wat wijkt er af van het voorspelde?
Voordelen van workforce management?
Wanneer jouw workforce management software op de juiste manier is ingericht, biedt het tal van voordelen en oplossingen. De volgende komen wij vaak tegen:
-
- Werknemerstevredenheid: een goede WFM houdt rekening met de behoeften en wensen van de werknemers.
-
- Kostenreducering: de juiste mensen op de juiste momenten zorgt ervoor dat er geen kostbare tijd vergaat en maak je daardoor minder kosten.
-
- Klanttevredenheid: met een goede werkende personeelsplanning vinden vraag en aanbod elkaar en worden de klantbehoeftes vervuld.
-
- Flexibiliteit: een goede voorbereiding op onverwachte ontwikkelingen of situaties en de mogelijkheid om daar snel op te reageren.
Atrea en workforce management
Speel je met de vraag of een workforce management oplossing iets voor jouw organisatie is? Grote kans van wel. Hoe groot of klein je bedrijf ook is, elk bedrijf maakt slimme keuzes als het de kernprocessen van WFM in kaart heeft. Maar heb je daarvoor meteen een WFM-systeem nodig? Dat hangt af van jouw situatie:
-
- Hoeveel medewerkers en afdelingen beheer je?
-
- Wat is je omzet en groeiambitie?
-
- Hoeveel tijd kost het plannen en roosteren nu?
Op een gegeven wordt handmatig werken een tijdrovende uitdaging. Vanaf dat punt bespaart een WFM systeem niet alleen tijd, maar ook kosten en fouten. Benieuwd of jouw bedrijf er klaar voor is? Plan een online kennismaking in.