Alternatief voor de prikklok

In een grijs verleden gebruikten organisaties prikklokken om arbeidstijd te registreren. Nu is er een alternatief voor de prikklok: tijdregistratiesoftware.
Alternatief voor de prikklok

Een mechanische prikklok wordt nog in veel organisaties gebruikt om na te gaan wanneer een werknemer binnen is gekomen en naar huis is gegaan. Dit gebeurd op basis van de geregistreerde informatie op de prikkaart. Het is een objectieve en eenvoudige manier van registreren van arbeidstijden Dit is zowel in het belang van de werknemer als van de werkgever.

Echter, steeds vaker wordt tijdregistratiesoftware als een beter alternatief voor de prikklok ingezet. Maar niet alleen om arbeidstijden te registreren. Zo helpt tijdregistratiesoftware u onder andere ook bij inzicht in activiteiten, verlof en ziekte. Bovendien draagt het bij aan efficiëntie in de strategische planning van personeel. Er zijn nog meer redenen waarom een digitale prikklok voordelig is, zoals bijvoorbeeld groter gemak en beter inzicht. Maar u maakt ook minder kosten en het is bovendien minder foutgevoelig.

Zo is de prikklok verschoven van een controlemiddel om misbruik te bestrijden, naar een effectieve managementtool.

Wat is een prikklok?

Een prikklok is een mechanisch apparaat dat bijhoudt wanneer een medewerker de werkplaats binnenkomt en wanneer die de werkplaats weer verlaat. Een prikkaart van karton wordt gebruikt om de tijd en datum op de stempelen. De prikklok is midden 1800 ontwikkeld. Het is een ouderwetse manier en is meestal al vervangen door digitale alternatieven. Verschillende manieren om tegenwoordig de tijd te registreren zijn door middel van bijvoorbeeld een badge, een vingerafdruk, gezichtsherkenning of het inloggen in een systeem.

Workforce Management software: meer dan een prikklok

Een groot voordeel van de tegenwoordige Workforce Management software is dat het meer kan dan alleen tijdregistratie. Met tijdregistratie houdt u start- en stoptijden bij, dus ook of een medewerker bepaalde overuren heeft gedraaid:

    • Activiteitenregistratie:  met activiteitenregistratie slaat u details omtrent geschreven tijd op orders, informatie over projecten of kostenplaatsen op.
    • Toegangscontrole: met toegangscontrole wordt inzichtelijk wie er op bepaalde momenten in bepaalde ruimtes is geweest en wie niet. Ook ziet u op welke momenten ze in deze ruimtes zijn geweest.
    • Bezoekersregistratie: bezoekersregistratie zorgt ervoor dat u kan bijhouden hoeveel bezoekers er zich op een bepaald moment in het pand bevinden. Ook kunt u zien hoeveel bezoekers er in het pand zijn geweest.
    • Digitaal personeelsdossier: in het digitale personeelsdossier staan allerlei persoonlijke gegevens van de medewerkers.

Meer weten?

Atrea biedt een compleet Workforce Management Systeem als alternatief voor de prikklok. Wilt u meer informatie over de software van Atrea? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.

Bekijk onze andere artikelen